Sochaczew


Blog > Komentarze do wpisu

Jakie opony na lato?

Tym pytaniem rozpoczynamy serię wpisów na blogu dotyczących technicznych akcentów użytkowania samochodu.

Rozmiar

Przede wszystkim musimy przestrzegać zaleceń producentów co do opon zakładanych na koła w naszym samochodzie. Wypadało by sprawdzić w instrukcji odpowiednie rozmiary albo skonsultować się ze specjalistami zajmującymi się oponami. W przypadku letnich opon istotnym parametrem jest szerokość ogumienia. Szersze opony pozwalają skrócić drogę hamowania, zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni. Dodatkowo większa powierzchnia styku opony z jezdnią gwarantuje lepszą przyczepność i stabilność w zakrętach. Jednak posiadają również swoje wady. Przede wszystkim mają wyższe opory toczenia od wąskich opon co nieznacznie zwiększa zużycie paliwa i hałas. Węższe opony są również mniej podatne na poślizg na mokrej nawierzchni i lepiej sprawdzają się na polskich drogach wypełnionych koleinami. Najlepiej więc zastosować kompromis i wybrać oponę pośrednią, ani maksymalnie szeroką ani maksymalnie wyższą. Pozwoli to zachować w pewnym dobre właściwości jezdne szerokiej opony i ekonomikę węższych opon.

Bieżnik

Na rynku możemy znaleźć dwa rodzaje bieżników

  • asymetryczne;
  • kierunkowe.

Kierunkowe trzeba zakładać na z góry ustalone koło i w odpowiednim kierunku, aby spełniały swoje założenia. Takie rozwiązania pozwala poprawić odprowadzanie wody z powierzchni ogumienia oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.

Asymetryczne są podzielone na dwie części. Każda z nich spełnia inną rolę. Zewnętrzna część odpowiada za przyczepność na zakrętach, a wewnętrzna ma za zadanie odprowadzić wodę zgromadzoną pod oponą. Obecnie bardziej popularne i zaawansowane technologicznie.


 

piątek, 30 marca 2012, szkoleniakierowcow

Polecane wpisy